Aardappelen promoten via social media

De meeste Nederlanders denken bij vroege aardappelen aan de geïmporteerde Malta's. Ze weten niet dat er ook typisch Nederlandse vroege aardappelen zijn.

21 juli 2017

Daarom zette de Power to the Pieper campagne foodie Miljuschka Witzenhausen (24Kitchen) in en plaatste op social media een filmpje met haar favoriete recept en aardappels vers van de veiling. Daarnaast ontwikkelden ze begin deze maand de pieperlijst, 8 eenpansrecepten met aardappelen voor in de vakantieperiode. De verspreiding gaat voornamelijk via social media, om millenials er kennis mee te laten maken.

“In deze promotiecampagnes werken ze veel met recepten. Elke dag staat een ‘recept van de dag’ online, passend bij het seizoen en het weer op die dag. Wat ze willen bereiken is dat mensen meer favoriete recepten met aardappelen in hun hoofd hebben”. “Social media zijn het belangrijkste kanaal om de doelgroep te bereiken. Ze hebben ook veel op de radio geadverteerd maar kiezen in de toekomst alleen voor social media. Daarmee kunnen ze gericht de doelgroep, jonge gezinnen en jonge stellen bereiken. Het is een heel effectieve manier en je krijgt goede terugkoppeling over wie je hebt bereikt. Het gebruik van social media wijzigt snel, ze worden door de ervaring in de Power to the Pieper campagne steeds slimmer in het bereiken van de doelgroep.”

De aardappel als basisingrediënt van de avondmaaltijd is niet meer vanzelfsprekend. Het is heel lastig om te meten of de consumptie stijgt of daalt. Er zijn geen eenduidige gegevens over de omzetten van aardappels. Je kunt kijken naar verkoopgegevens aan de kassa, onderzoek doen bij consumentenpanels, out-of-home gegevens verzamelen. Wij richten ons op consumentenonderzoek, wat is het imago van de aardappel en hoe vaak gebruiken mensen aardappelen bij de maaltijd. Door deze campagne willen ze dat de aardappel in elk geval ‘top of mind’ maken en houden.”