Duitsers breken trend en kopen meer fruit

Hoewel fruit momenteel duurder is dan in de afgelopen jaren, blijkt uit cijfers over het 1e halfjaar van 2017 dat de Duitse consument zo’n 3,6% meer fruit heeft gekocht.

28 juli 2017

Hoewel fruit momenteel duurder is dan in de afgelopen jaren, blijkt uit cijfers over het eerste halfjaar van 2017 dat de Duitse consument zo’n 3,6% meer fruit heeft gekocht.
Uit een analyse van marktbureau AMI, op basis van gegevens van GfK-Huishoudpanels, kocht de Duitse consument in mei en juni 640.000 ton fruit. Ten opzichte van het gemiddelde over de afgelopen drie jaren is dat een stijging van 50.000 ton (+8%). Over het eerste halfjaar van 2017 bedraagt de stijging 3,6%.

Hogere prijzen
De stijging is opvallend omdat de prijzen in het eerste halfjaar juist aan de hoge kant waren, vanwege een lager aanbod door weersinvloeden. Zo kostten kersen gemiddeld € 6,12 per kilo tegen vorig jaar € 5,20 tot € 5,70. Aardbeien kostten € 4,94 per kilo tegen vorig jaar € 3,70 tot € 4,50.

Duidelijk is dat de Duitse fruitproductie dit jaar over heel de linie laag zal uitvallen. Naar verwachting zal het zelfs de laagste oogsthoeveelheid in twintig jaar tijd zijn.

Meer smaak
Deze stijging is een trendbreuk met de afgelopen jaren waarin de consumptie van fruit stagneerde. Volgens AMI ligt dan aan de toenemende kwaliteit en betere smaak van fruit. Dat stimuleert herhalingsaankopen. Hoewel Duitsers Duits product prefereren, komen de kersen in toenemende mate uit Turkije en de pruimen uit de Balkanregio.