Jaap Kodde van Flevostar aan het woord

De economie draait in ons land op volle toeren, op de snelwegen is het goed te merken dat de vakanties op een einde raken.

25 augustus 2017

Het goederenvervoer zie je met de dag meer beslag gaan leggen op ons wegennet, je vraagt je af of we door de groeiende economie die verkeersstroom wel aan kunnen. Toch zien we in deze nu weer betere conjunctuur dat de leegstand in de winkelcentra niet zo maar opgelost heeft. Geen verkeersstroom naar de centra kunnen we stellen, de webshops worden wel als oorzaak genoemd, maar daadwerkelijk een aanpak vraagt om creatief en innovatief te ondernemen.
Hoe lokken we de consument?
Laatst waren we in Alkmaar, met verbazing zagen we daar een grote verscheidenheid van veel kleinere winkeltjes tussen de traditionele winkelketens in, veel mensen en een grote verscheidenheid op de week markt. De groentekramen trokken veel kopers waar naar mijn zin te weinig aandacht voor de verse aardappel was. Het was mij bekend dat in Noord Holland al jaren een speciale aardappelmarktkoopman in de grote steden zijn kraam heeft. Het duurde niet lang dat we de kraam van Carel Jansen gevonden hadden, regelmatig kwamen we elkaar bij de inkoop van de nieuwe oogst aardappelen in Zeeland tegen. Een eenvoudige marktkraam maar wel eentje die een naam heeft opgebouwd. Zoveel mogelijk losse aardappelen worden op ieder gewicht afgewogen wat de klant wil. Je kan het ambachtelijk noemen en we constateerden dat jong en oud zijn aardappelen kocht.