Jaap Kodde van Polder Potato aan het woord

De nieuwe schijf van vijf geeft aan meer groente te eten.

06 april 2018

In maart werd de nieuwe schijf van vijf gepubliceerd, dit medium is een belangrijke richtlijn hoe we ons voedselpakket kunnen afstemmen op een goed en gezond levensstijl. De nieuwe schijf van vijf laat een verschuiving zien naar meer plantaardige eiwitten dan dierlijke eiwitten. Eiwitten is een voedingsstof, net zoals koolhydraten en vetten. Eiwitten leveren calorieën en aminozuren.  Aminozuren zijn bouwstenen voor eiwitten in de lichaamscellen, een ander woord voor eiwit is proteïne. Plantaardige eiwitten zitten onder andere in peulvruchten, graanproducten, noten, paddenstoelen en aardappelen. Het menselijk lichaam heeft 0.8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht nodig. De aanpassingen in de schijf van vijf worden mede gestuurd door hoe duurzaam de voedingstoffen geproduceerd worden. Duurzaam is een woord met veel lading en komen we tegenwoordig in vele sectoren tegen. Hoe gaan we om met ons milieu, denk daarbij aan productie van dierlijke eiwitten in samenhang met het mestprobleem en daarbij de stikstof en fosfaatproductie. De nieuwe schijf van vijf geeft een advies van twintig procent meer groenten en dan vooral vers.

Bij een heerlijke bloemkool hoort toch een combinatie met een pieper!!