Kinderen niet aan de groente, fruit en vis te krijgen

Kinderen zijn nog steeds niet te porren voor groente, fruit en vis. Zo’n 60 procent van de 1- tot 12-jarigen haalt niet de richtlijnen voor gezonde voeding.

17 november 2017

Minimaal anderhalf stuk fruit en 100 gram groenten. Dat is wat peuters van vier binnen zouden moeten krijgen, maar het lukt de meeste ouders niet om dat voor elkaar te krijgen, geven ze aan in het onderzoek van het CBS en het RIVM onder 1100 Nederlanders. En die percentages worden er niet beter op naarmate kinderen ouder worden. Ongeveer de helft van de allerkleinsten tot vier jaar krijgt genoeg fruit, groente en vis binnen. Maar in de groep 9 tot 12 jarigen eet nog maar een kwart procent voldoende groente. Slechts 20 procent in deze leeftijdsgroep eet fruit.

Geen verrassing

De resultaten zijn geen verrassing voor de onderzoekers van het CBS en het RIVM. In het voorlaatste onderzoek dat in 2014 uitkwam bleek ook al dat kinderen de richtlijn van het Voedingscentrum bij lange na niet halen. ,,Het aantal kinderen dat fruit eet is in dit onderzoek wel licht toegenomen’’, zegt Tanja Traag van het CBS. “Maar als je ziet hoeveel er de afgelopen jaren is geïnvesteerd om kinderen gezond te laten eten van vallen deze tegen.” Vooral kinderen van lager opgeleiden eten ongezonder. Het is niet onderzocht wat daarvoor de reden is. Traag: ,,Maar we weten uit andere onderzoeken dat geld daarin mogelijk een rol speelt. Ongezondere voeding is goedkoper.’’

Vroeg beginnen
Volgens kinderdiëtist Katinka de Nennie uit Gouda en Zoetermeer is het niet zo moeilijk om kinderen toch gezond te laten eten. Het minste gedoe hebben ouders als ze zo vroeg mogelijk beginnen met aanbieden van groente, fruit en vis. Dat kan al met baby’s vanaf vier maanden oud. In deze kritieke fase in hun ontwikkeling leren ze smaken ontwikkelen en structuren herkennen.

Op latere leeftijd wordt het moeilijker om kinderen alles te laten eten, maar ook dan is er geen reden voor paniek. ,,Bied het gewoon vaak aan’’, zegt De Nennie. ,,De eerste keer kan iets vies zijn, maar kinderen moeten minimaal tien keer iets proeven voordat ze echt beseffen hoe iets smaakt. Dan kan het zomaar alsnog op het favorietenlijstje komen.’’

Ook met kinderen die stelselmatig eten weigeren te proeven, weet De Nennie raad. Mogelijk is er dan meer aan de hand. Hebben ze bijvoorbeeld ooit een negatieve ervaring gehad. Zich verslikt. Of is de sfeer aan tafel elke keer weer een strijd over het eten. ,,Niet doen’’, zegt De Nennie over dat laatste. ,,Creëer rust en gezelligheid aan tafel. Dat is het allerbelangrijkste. Groente en fruit is ook gewoon lekker. Daar kun je ook een feestje van maken.’’

 

En om nog een hardnekkig misverstand uit de wereld te helpen; belonen of straffen werkt niet . Zeker niet als kinderen toetjes moeten inleveren. En al helemaal niet als die toetjes yoghurt of fruit zijn. Want dat is juist weer heel gezond. Maar door kinderen te belonen met toetjes benadrukken ouders eigenlijk dat de groente die kinderen op hun bord hebben eigenlijk helemaal niet lekker zijn. De Nennie: ,,Terwijl het juist heel gewoon moet zijn om dit te eten.’’