Jaap Kodde van Polder Potato aan het woord

Uit een enquête blijkt dat niet de retail de kwaliteit en smaak van de aardappelen in de winkels moet bepalen maar de consument.

17 september 2021

Uit een enquête blijkt dat niet de retail de kwaliteit en smaak van de aardappelen in de winkels moet bepalen maar de consument, ook de prijsvorming werd hierbij in meegenomen. Wat een zak aardappelen kost, blijft een kwestie van vraag en aanbod. Het is een vrije markt en weersinvloeden tijdens de groei op de opbrengst, areaal en het ras aardappelen is hierbij bepalend in het totale beeld.

Een goede zaak dat de consument erbij betrokken wordt, maar ook geen eenvoudige, de consument verschilt per regio of provincie. De randstad prefereert een meer vastkokend type zoals het ras Nicola terwijl het oosten van ons land voor het overgrote deel een iets kruimige aardappel waarbij de Bildtstar al jaren een populair ras is. Vraag is of de consument wel goed weet hoe een aardappel geteeld wordt.

Dit geldt voor meerdere verse voedingsproducten in de akker en tuinbouw. Een project om hierbij de consument de gelegenheid te geven op bezoek bij de teler te gaan krijgt meer vorm en krijgt de naam van “Educatieboeren”.

Flevoland is hierbij een voorbeeld waar een groep van boeren is opgeleid om scholen en consumenten te ontvangen op hun bedrijf waarbij de uitleg wordt gegeven hoe ons voedsel al eerste levensbehoefte groeit, bloeit , bewaart en eventueel verwerkt wordt. Kort gezegd, “ Wat we eten moeten we weten”.

 

Jaap Kodde